Vinculació curricular secundària
1) COMPETÈNCIES CLAU I DESCRIPTORS.
COMPETÈNCIA CIUTADANA
- CC2. Analitza (…) participant en activitats comunitàries, (…) el desenvolupament sostenible i l'èxit de la ciutadania mundial.
- CC3. Comprèn i analitza problemes ètics fonamentals i d'actualitat, considerant críticament els valors propis i aliens, i desenvolupant judicis propis per afrontar la controvèrsia moral amb actitud dialogant, argumentativa, respectuosa i oposada a qualsevol mena de discriminació o violència .
- CC4. Comprèn les relacions sistèmiques d'interdependència, ecodependència i interconnexió entre actuacions locals i globals, i adopta, de manera conscient i motivada, un estil de vida sostenible i ecosocialment responsable.
COMPETÈNCIA EMPRENEDORA
- CE1. Analitza necessitats i oportunitats i afronta reptes amb sentit crític, fent balanç de la seva sostenibilitat, valorant l'impacte que puguin suposar en l'entorn, per presentar idees i solucions innovadores, ètiques i sostenibles, adreçades a crear valor en l'àmbit personal, social, educatiu i professional.
- CE3. Desenvolupa el procés de creació d'idees i solucions valuoses i pren decisions, de manera raonada, utilitzant estratègies àgils de planificació i gestió, i reflexiona sobre el procés realitzat i el resultat obtingut, per dur a terme el procés de creació de prototips innovadors i de valor, considerant l'experiència com una oportunitat per aprendre.
COMPETÈNCIA MATEMÀTICA I COMPETÈNCIA EN CIÈNCIA, TECNOLOGIA I ENGINYERIA (STEM)
- STEM5. Emprèn accions fonamentades científicament per promoure (…) i preservar el medi ambient; i aplica principis d'ètica i seguretat en la realització de projectes per transformar el seu entorn proper de manera sostenible, valorant-ne l'impacte global i practicant el consum responsable.
2) PERFIL DE SORTIDA DE L'ALUMNAT
PERFIL DE SORTIDA DE L'ALUMNAT EN ACABAR L'ENSENYAMENT BÀSIC
- Desenvolupar una actitud responsable a partir de la presa de consciència de la degradació del medi ambient (…) basada en el coneixement de les causes que la provoquen, agreugen o milloren, des d'una visió sistèmica, tant local com global.
- Identificar els diferents aspectes relacionats amb el consum responsable, valorant-ne les repercussions sobre el bé individual i el comú, jutjant críticament les necessitats i els excessos.
- Desenvolupar un esperit crític, empàtic i proactiu per detectar situacions de desigualtat i exclusió a partir de la comprensió de les causes complexes que les originen.
- Sentir-se part d'un projecte col·lectiu, en l'àmbit tant local com global, tot desenvolupant empatia i generositat.
- Desenvolupar les habilitats que li permetin seguir aprenent al llarg de la vida, des de la confiança en el coneixement com a motor del desenvolupament i la valoració crítica dels riscos i els beneficis d'aquest últim.
3) ÀREES CURRICULARS
TECNOLOGIA I DIGITALITZACIÓ | |
---|---|
SABERS BÀSICS En algun curs de 1r a 3r d'ESO. |
|
A. Procés de resolució de problemes. | |
Estratègies, tècniques i marcs de resolució de problemes en diferents contextos i fases. Estratègies de cerca crítica d'informació durant la recerca i definició de problemes plantejats. |
|
Emprenedoria, resiliència, perseverança i creativitat per abordar problemes des d'una perspectiva interdisciplinària. | |
E. Tecnologia sostenible. | |
Tecnologia sostenible. Valoració crítica de la contribució a la consecució dels Objectius de Desenvolupament Sostenible. |
GEOGRAFIA I HISTÒRIA | |
---|---|
SABERS BÀSICS 1r i 2n d'ESO. |
|
A. Reptes del món actual. | |
Emergència climàtica: elements i factors que condicionen el clima i l'impacte de les activitats humanes. | |
Objectius de Desenvolupament Sostenible. La visió dels dilemes del món actual, punt de partida per al pensament crític i el desenvolupament de judicis propis. | |
C. Compromís cívic | |
Interès davant els reptes i problemes d'actualitat a l'entorn local i global. |
EDUCACIÓ EN VALORS CÍVICS I SOCIALS | |
---|---|
SABERS BÀSICS En algun curs de 1r a 4t d'ESO. |
|
C. Sostenibilitat i ètica ambiental. | |
Interdependència, interconnexió i ecodependència entre les nostres formes de vida i l'entorn. Els àmbits local i global. | |
Els límits del planeta i l'esgotament dels recursos. L'empremta ecològica de les accions humanes. L'emergència climàtica | |
Diversos plantejaments ètics, científics i polítics al voltant dels problemes ecosocials. L'ètica ambiental. Els Objectius de Desenvolupament Sostenible. L'economia circular. | |
Estils de vida sostenible: la prevenció dels residus i la gestió sostenible dels recursos. La mobilitat segura, saludable i sostenible. El consum responsable. Comunitats resilients i en transició. |
EDUCACIÓ PLÀSTICA, VISUAL I AUDIOVISUAL | |
---|---|
SABERS BÀSICS de 1r a 3r curs |
|
D. Imatge i comunicació visual i audiovisual | |
El llenguatge i la comunicació visual. Finalitats: informativa, comunicativa, expressiva i estètica. Contextos i funcions. | |
Tècniques bàsiques per a la realització de produccions audiovisuals senzilles, de manera individual o en grup. |
En els cursos de 4t d'ESO
TECNOLOGIA | |
---|---|
SABERS BÀSICS 4t d'ESO. |
|
A. Procés de resolució de problemes. | |
1. Estratègies i tècniques | Estratègies de gestió de projectes col·laboratius i tècniques de resolució de problemes iteratius. |
Estudi de necessitats del centre, locals, regionals, etc. Plantejament de projectes col·laboratius o cooperatius. | |
Emprenedoria, perseverança i creativitat en la resolució de problemes des d'una perspectiva interdisciplinària de l'activitat tecnològica i satisfacció i interès pel treball i la seva qualitat. | |
D. Tecnologia sostenible. | |
Arquitectura bioclimàtica i sostenible. Estalvi energètic en edificis. | |
Comunitats obertes, voluntariat tecnològic i projectes de servei a la comunitat. |
ECONOMIA I EMPRENEDORIA | |
---|---|
SABERS BÀSICS 4t d'ESO. |
|
B. L'entorn com a font d'idees i oportunitats. | |
L'empremta ecològica i l'economia circular. . Els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i el desenvolupament local. |
|
La visió emprenedora. | |
D. La realització del projecte emprenedor | |
El repte o desafiament com a objectiu. |
GEOGRAFIA I HISTÒRIA | |
---|---|
SABERS BÀSICS 3r i 4t d'ESO. |
|
A. Reptes del món actual. | |
Objectius de Desenvolupament Sostenible. Emergència climàtica i sostenibilitat. Relació entre factors naturals i antròpics a la Terra. Els avenços tecnològics i la consciència ecosocial. |
|
C. Compromís cívic local i global. | |
Responsabilitat ecosocial. Compromís i acció davant dels Objectius del Desenvolupament Sostenible. La joventut com a agent de canvi per al desenvolupament sostenible. |
EXPRESSIÓ ARTÍSTICA | |
---|---|
SABERS BÀSICS 4t d'ESO |
|
A. Tècniques graficoplàstiques | |
L'art del reciclatge. Consum responsable. Productes ecològics, sostenibles i innovadors en la pràctica artística. Art i naturalesa. | |
Seguretat, toxicitat i impacte mediambiental dels diferents materials artístics. Prevenció i gestió responsable dels residus. | |
B. Fotografia, llenguatge visual, audiovisual i multimèdia | |
Seguretat, toxicitat i impacte mediambiental dels diferents materials artístics. Prevenció i gestió responsable dels residus. | |
Narrativa audiovisual: fotograma, seqüència, escena, presa, pla i muntatge. El guió i l'storyboard. | |
El procés de creació. Realització i seguiment: projecte, presentació final i avaluació (autoreflexió, autoavaluació i avaluació col·lectiva). |