Ikasgela jasangarri baten gakoak
Ikasgela jasangarri baten helburua da ahalik eta energia gehien aurreztea, ingurumenean duen eragina minimizatzea, eta egunero ikasteko eta ikasteko erabiltzen diren material eta baliabide guztien zirkulartasuna sustatzea.
Ikasgela iraunkorrek, 5 ardatzen bidez, irtenbide onuragarriagoak lortu nahi dituzte planetarekin, ikasleen ongizaterako lagungarri izan daitezen.
Ikasgelako espazioak planifikatzeko garaian, gogoeta egin behar da egunero behar diren materialei buruz, egunean zehar sortzen diren hondakinei buruz, erabiltzen den energia maximizatzeari buruz (bonbillak, proiektagailua, ordenagailuak, etab.), kontsumo arduratsuaren laginak eman behar dira, eta, aldi berean, garai berrietara eta ikasleak ikaskuntzaren erdigunean jartzen dituzten metodologia aktibo berrietara egokitu behar da5.
Ikasgela jasangarri baten 5 ardatzak
Jarraian, xehetasun handiagoz ikusiko ditugu gure ikasgela ikasgela jasangarri bihurtzeko kontuan hartu beharreko gakoak ematen dizkiguten 5 ardatz horietako bakoitza:
1. URA MURRIZTEA ETA OPTIMIZATZEA
Ura baliabide urria da, eta zaindu egin behar da, ezin baita xahutu, ezin baita berez berritu; izan ere, planetaren % 2,5 inguru ur geza da, eta ozeanoena, berriz, % 97,5.
Klima-aldaketari aurre egiteko eta egunero erabiltzen diren baliabide guztien kontsumo arrazionala bermatzeko, urari eta ikasgelan egunero erabiltzen diren material eta baliabideei ematen dizkiegun erabilerak aurreztu eta optimizatu behar ditugu
- Uraren kudeaketa komunetan eta jantokian: Erabilera komuneko eremuetan hobekuntzak ezartzea: komunetan, txorrotetan eta zisternetan aireztagailuak eta beste sistema ekonomizatzaile batzuk instalatuz, ur-kontsumoa % 50eraino murriztea lortzen du.
- Jantokian edo patioan erabilitako ura erreserbatzea solairuak ureztatzeko, gastua minimizatuz. Patioan euri-ura biltzen duten deposituak instalatzen badira, artisten eskulangintzetarako, landareak ureztatzeko, patioa freskatzeko eta abarretarako aprobetxa daiteke ura
Ikasten jarraitu nahi baduzu:
- Hazlo Verderen 1. edizioa (material didaktikoak)

Pentsatu ura arduraz erabiltzeko zer jokabide har daitezkeen.
Zer egin genezake ura aurreztea sustatzeko?
Gure gelan komuneko zisternetako ura murrizten laguntzen dugu.
- Konta ezazue zenbat zisterna dauden zuen zentroan, eta etxetik ekartzen zaituztegu, 0,5 litroko plastikozko bi botila, komunetan dagoen zisterna bakoitzeko.
- 0,5 litroko plastikozko bi botilak urez bete eta zisterna bakoitzean sartu. Ikastetxeko mantentze-lanetako arduradunari laguntza eska diezaiokezue, edo nola egin irakatsi ondoren, zuek arduratuko zarete hori egiteaz.
- Eta kito! Keinu sinple horrekin, deskarga bakoitzeko 2-4 litro aurreztuko dituzue.
2. ENERGIA EFIZIENTEA
Energia eraginkorra da bere potentziala alferrik galdu gabe hornitzen duena, hau da, emaitzarik onenak lortzen dituena ahalik eta energia-kantitate txikiena erabiliz.
Ikasgelan erabiltzen diren energien eraginkortasuna ziurtatzeko, energia horiek maximizatzea pentsatu behar dugu; horregatik, isolamendua eta klimatizazioa energia-eraginkortasunari lotutako faktore garrantzitsuak dira.
Isolamendu ona da ikasgela eraginkor bat izateko lehen urratsa, berokuntzan eta aire girotuan % 30 aurreztea ekar dezakeena.
- Isolamendu ona instalatuz, klimatizazio-sistemaren kontsumoa murriztea lortzen da. Landare-zuntzak (kortxoa, adibidez), iturri iraunkorretako lehengaiak (zeramikazko adreiluak, zura, adobea, harria edo lehengai birziklatuak) aukeratuz gero, airearen zirkulazioa eta klasearen transpirazioa hobetzea lortzen da.
- Kanpoko landare-estaldurek , hala nola lorategi bertikalek, eremu komunetan, patioetan, korridoreetan eta abarretan, energia-eraginkortasuna optimizatzen dute , barne-tenperatura babestean, eta kanpoko tenperaturarekiko kontrastea arintzen dute.
- Patioan eguzki-oihalak instalatzeak ikasgelaren barruko tenperatura jaisten , leihoen isolamendu-maila indartzen eta klimatizazioan energia-kontsumoa murrizten laguntzen du. Eguzki-oihalen modelo batzuek eguzkiaren beroaren % 94 ere gainezka egiten dute.
- Pertsianek isolamendua hobetzeko eta energia aurrezteko aukera ematen dute. Neguan, pertsianarik gabeko leiho baten aurrean 4 ºC-ko tenperatura irabazteko aukera ematen dute. Udan, beroa % 70 gutxiago sartzen da.
Ikasten jarraitu nahi baduzu:
- Erosotasun jasangarria, erosotasun jasangarria sustatuz (artikulua eta bideoa)

Pentsatu nola aurreztu dezakezuen elektrizitatea (argi naturala lehenestea, entxufeak itzaltzea erabiltzen ez direnean, abisu-kartelak jartzea, etab.)
Zer egin genezake energia eraginkorra sustatzeko?
Gure ikasgelan, elektrizitate-kontsumoa murrizten laguntzen dugu.
- Aurkitu ikasgeletan, korridoreetan eta ikastetxeko beste espazio batzuetan dauden aire-korronteak. Korronte horien ondorioz, energia gehiago gastatzen da isolamendu-ihesak direnean: barruko beroa/hotza ihes egiten da eta kanpoko beroa/hotza zintzilikatzen da.
- Korronte horiek leihoen eta ateen junturetatik etor daitezke. Haien egoeraren gaineko aseguramenduak: gaizki estalita badaude, ez dira ondo ixten, eta.
- Behin zuloak edo ihesak aurkituta, mantentze-lanen arduradunari esan diezaiokezue estali egin behar dituzuela, edo, bestela, zure laguntzarekin egin dezakezue. Keinu sinple horrekin, berokuntzan eta/edo aire girotuan erabiltzen den energiaren % 30 inguru aurreztu daiteke.
3. AUTOKONTSUMOA ETA ENERGIA BERRIZTAGARRIAK
Eguzkiak eta haizeak energia garbia, ekologikoa, doakoa eta, batez ere, agortezina ematen dute. Eguzki-panelekin edo aire-sorgailuekin sortutako energia elektrikoaren kW-eko, urtean 800 kg karbono dioxido aurrezten dira.
Energia autokontsumo moduan sortzea, ingurunea ia kaltetu gabe eta emisio kutsatzaileak murriztuta, kontuan hartu beharreko beste faktore bat da ikasgela edo ikastetxe jasangarri bat diseinatzerakoan.
- Eguzki-plaka fotovoltaikoak instalatuz, baliabide autoaskietsia lortzen da gelarako behar den elektrizitatea sortzeko (pantaila, proiektagailua, etab.)
- Eguzki-kolektore termikoen erabilerak komunetako, aldageletako edo jangelako ura berotzeko balio dezake.
- Haizeak aire-sorgailu baten paletan eragiten duen indarrari esker lortzen da energia eolikoa , haizeak energia elektriko bihurtzen baitu.
Energia berriztagarriek sortutako autokontsumoa hautatzean, alde batetik, erregai fosilen erabilera, gas kutsatzaileen emisioa eta ingurumen-aztarna murriztea lortuko da, eta, bestetik, garapen jasangarria lortzen lagunduko da.
Ikasten jarraitu nahi baduzu:
- Zer da eguzki-energia fotovoltaikoa? (bideoa)

Imajina itzazu ikastetxean jar daitezkeen energia berriztagarriko aukera batzuk.
- Jar zaitez harremanetan erakunde publikoekin, hala nola udalarekin, horrelako ekimenen bat dagoen jakiteko, edo eguzki-plaken edo haize-sorgailuen hornitzaileekin, ikastetxean instalatzeko.
4. EKONOMIA ZIRKULARRA
Ekonomia zirkularra ekoizpen- eta kontsumo-eredu bat da , egunero erabiltzen, erabiltzen eta gastatzen duen guztia partekatzea, berrerabiltzea, konpontzea, berritzea eta birziklatzea dakarrena, eta eskola-ingurunean ere aplika daitekeena.
Gakoetako bat da familia bakoitzak ikasturtearen hasieran eskuratzen dituen eskola-materialen bizitza baliagarria luzatzea (koadernoak, orriak, arkatzak eta errotuladoreak, etab.), eta haien hondakinak baliabide berritzat hartzea, berriz ere eskulangintzarako material gisa sartu ahal izateko, ariketak egiteko, etab.
- Eskola-materialen kudeaketa: Produktuen erabilera arrazionalizatzea, hala nola idazmahaiak, aulkiak, bankuak, arbelak eta abar, eta haien balio-bizitza luzatzea. Ikastetxean sortutako beste material batzuen birziklapena eta aprobetxamendua sustatzea, ikasgelarako tresna bihurtzeko, erabilera didaktiko berrietarako egokituta.
Bestalde, ez ditugu ahaztu behar ikasgelan sortzen diren hondakinak (papera, arkatz-hondarrak, etab.) eta jolasgaraian edo jangelan sortzen diren hondakin organikoak. Hondakin horiek birziklatzea eta ongarri bihurtzea eskola-baratzeko lurzorua aberasteko zirkulartasun-adibide ona d.
- Edozein objektu edo material birziklatuz, edo ikasgelan erabilera eta funtzio berriak emanez.
- Ontziak berrerabiltzea, hala nola kristalezko ontziak edo fruta-kutxak, eskulan, proiektu, maketa edo, besterik gabe, ontzi gisa erabiltzeko.
- Hondakin organikoak konposta egiteko birziklatuz, ongarri natural bat lortzen da, landareei behar dituzten mantenugaiak ematen dizkiena.
Kalkuluen arabera, 2050ean, ia hiru planetaren baliokidea beharko litzateke egungo bizimoduei eusteko beharrezkoak diren baliabide naturalak emateko.
Ikasten jarraitu nahi baduzu:
- Hazlo Verderen 6. edizioa. Hondakinetatik baliabideetara (material didaktikoak)
- Ekonomia zirkularraren 5 kontzeptuak ezagutu (artikulua)
- Ekonomia zirkularra (artikulua eta bideoa)
- Nola konpostatu (bideoa)

Pentsa ezazue egunero zenbat material erabiltzen diren (koadernoak, arkatzak, eskola-materiala, etab.) eta horrek zer gastu dakarren, eta imajina ezazue nola aprobetxa daitezkeen gutxiago gastatzeko, edo ikastetxeko hondakinak nola birziklatu daitezkeen (garbigunea, konpost-ontzia, koloretako edukiontziak)
Zer egin genezake ekonomia zirkularra sustatzeko??
- Hondakin bihurtuko diren eskola-materialak, objektuak eta beste material batzuk aukeratu, hala nola koadernoen tapak, errotuladore hutsak, kartoizko kutxak, etab
- Kokatu zirkulu handi bat osatuz eta id-a objektua edo materiala pasatuz, eskuz txandakatuz joan dadin.
- Objektua edo materiala iritsi ahala, 20 segundo dituzue beste erabilera bat emateko. Horrela, beren bizitza baliagarria luzatuko duzue eta ekonomia zirkular baten urratsak jarraituko dituzue, berrerabiliz eta birziklatuz.
5. OSASUNA ETA INGURUMENA: HONDAKINEN KUDEAKETA, KONTSUMO ARDURATSUA
Giro-tenperaturak, inguruneak edo gelen barrualdeak inplikazio handia dute ikasleen ongizatean eta osasunean; izan ere, eragina dute kontzentrazioan eta ikasketarako aldez aurreko jarreran, eta, beraz, harremana dago eskola-errendimenduaren eta ikasgelaren erosotasunaren artean.
- Aireztapena: airea aldizka berritzea, airearen kalitatea bermatzeko, aireztapen gurutzatuarekin.
- Barruko klimatizazioa: giro-tenperatura konstantea mantentzea.
- Argiztapen naturala:bai energia elektrikoaren kontsumoa saihesteko, bai ikasleen begi-osasuna babesteko.
- Landaredia: bai ikasgelaren barruan, bai kanpoan, edo ikastetxean, jolastokian, adibidez, landareek aukera ematen dute giroaren eta zaraten kutsaduraren ondorioak murrizteko, eta, gainera, klimaren eta termikaren arloan erosotasun handiagoa lortzen laguntzen dute.
Ikasten jarraitu nahi baduzu:
- Hazlo Verderen 4. edizioa. #PlasticFree misioa (material didaktikoak)
- Transmisio-eredua gela aireztatuan vs. aireztapenik gabeko gelan (bideoa)
Errendimendu akademikoari eta ikasgelako giroari buruzko artikuluak:
- BBCren artikulua
- Argitaletxe maisuen artikulua
- Ingurumena eta osasuna (Europako Ingurumen Agentziaren webgunea)

Pentsa ezazue nola susta dezakezuen birziklapena eskolan.
Zer egin dezakegu hondakinen kudeaketa sustatzeko?
Gure ikasgelan, eskolako materialak berraprobetxatzen laguntzen dugu.
- Planteatu hezkuntza-komunitateari eskola-materiala trukatzeko azoka txiki bat jartzeko aukera.
- Bildu ikasleen testu- eta irakurketa-liburuak, eskulanen materiala eta abar.
- Antolatu azoka txikia aldizka jolastokian, objektuen eta beste material batzuen trukea sustatzeko eta, horrela, haren bizi-zikloa luzatzeko.