Claus d'una aula sostenible
L'objectiu d'una aula sostenible és estalviar el màxim d'energia possible, minimitzar l'impacte en el medi ambient i fomentar la circularitat de tots els materials i recursos que es fan servir cada dia per estudiar i aprendre.
Les aules sostenibles busquen, a través de cinc eixos, aconseguir solucions més beneficioses per al planeta i que aquestes redundin en el benestar dels escolars .
A l'hora de planificar els espais de l'aula cal reflexionar sobre els materials que es necessiten diàriament, els residus que es generen al llarg de la jornada o com maximitzar l'energia que es fa servir: bombetes, projector, ordinadors, etc., donar mostres de consum responsable, etc. Alhora també cal pensar com es pot adaptar als nous temps i a les noves metodologies actives que posen l'alumnat al centre del seu aprenentatge.
Els cinc eixos d'una aula sostenible
Tot seguit, passem a veure amb més detall cadascun d'aquests cinc eixos que ens ofereixen claus que cal tenir en compte per convertir la nostra classe en una aula sostenible:
1. REDUCCIÓ I OPTIMITZACIÓ DE L'AIGUA
L'aigua és un recurs escàs que cal cuidar i que no es pot malbaratar, ja que no és renovable com a tal perquè el planeta només té un 2,5 % aproximat d'aigua dolça, davant del 97,5 % d'aigua salada corresponent als oceans.
Per fer front al canvi climàtic i assegurar un consum racional de tots els recursos emprats diàriament, hem d'economitzar i optimitzar els usos que donem a l'aigua i als diferents materials i recursos emprats diàriament a classe:
- Gestió de l'aigua als lavabos i el menjador: es poden introduir millores en aquelles zones d'ús comú. Als lavabos, instal·lant airejadors i altres sistemes economitzadors a les aixetes i cisternes, s'aconsegueix reduir el consum d'aigua fins a un 50 %.
- Reservar l'aigua emprada al menjador o al pati per regar les plantes, minimitzant-ne la despesa. Si s'instal·len dipòsits al pati que emmagatzemen l'aigua de la pluja, es pot aprofitar l'aigua per a les manualitats artístiques, el reg de plantes, refrescar el pati, etc.
Si vols seguir aprenent:
- 1a edició d'Hazlo Verde (materials didàctics)

Penseu en els comportaments que es poden adoptar per fer un ús responsable de l'aigua.
Què podríem fer per promoure l'estalvi d'aigua?
A la nostra aula, ajudem a reduir l'aigua de les cisternes del vàter.
- Compteu el nombre de cisternes que hi ha al vostre centre i encarregueu-vos de portar, de casa, dues ampolles de plàstic de 0,5 litres per cadascuna de les cisternes que hi ha als lavabos.
- Ompliu les dues ampolles de plàstic de 0,5 litres amb aigua i introduïu-les dins de cada cisterna. Podeu demanar ajuda a l'encarregat de manteniment del centre o encarregar-vos vosaltres de fer-ho després que us hagin ensenyat com fer-ho.
- I ja estaria! Amb aquest simple gest, estalviareu entre 2 i 4 litres per cada descàrrega.
2. ENERGIA EFICIENT
Una energia eficient és aquella que proveeix sense desaprofitar el propi potencial, és a dir, la que obté els millors resultats utilitzant la menor quantitat possible d'energia.
Per assegurar l'eficiència de les energies utilitzades a l'aula, hem de pensar a maximitzar-les; per això l'aïllament i la climatització són factors importants lligats a l'eficiència energètica .
Un bon aïllament és el primer pas per tenir una aula eficient i pot comportar fins a un 30 % d'estalvi en calefacció i aire condicionat.
- Instal·lant un bon aïllament, s'aconsegueix reduir el consum del sistema de climatització. Si s'opta per fibres vegetals, com el suro, matèries primeres de fonts sostenibles, com ara maons ceràmics, fusta, tova, pedra o matèries primeres reciclades, s'aconsegueix millorar la circulació de l'aire i la transpiració de la classe.
- Els recobriments exteriors vegetals, com els jardins verticals, a les zones comunes, pati, passadissos, etc. optimitzen l'eficiència energètica en resguardar la temperatura interna, mitigant el contrast amb la temperatura exterior.
- La instal·lació de tendals al pati contribueix a rebaixar la temperatura interior de l'aula, reforçar el grau d'aïllament de les finestres i < /b>reduir el consum d'energia en climatització. Alguns models de tendals arriben a rebotar fins al 94 % de la calor del sol.
- Les persianes permeten millorar l'aïllament i estalviar energia. A l'hivern, permeten guanyar fins a 4 °C de temperatura davant una finestra sense persiana. A l'estiu, redueixen un 70 % l'entrada de calor.
Si vols seguir aprenent:
- Confort sostenible, promoviendo la comodidad sostenible (article i vídeo)

Penseu com podeu estalviar electricitat (prioritzar la llum natural, apagar els endolls quan no es fan servir, posar cartells d'avís, etc.).
Què podríem fer per promoure una energia eficient?
A la nostra aula, ajudem a reduir el consum elèctric.
- Localitzeu els corrents d'aire que hi ha a les aules, passadissos i altres espais de l'escola. Aquests corrents fan que es gasti més energia, ja que són fuites d'aïllament: s'escapa la calor / el fred de dins i es cola la calor / el fred de fora.
- Aquests corrents poden venir de les juntes de les finestres i les portes. Assegureu-vos del seu estat: si estan mal tapats, no tanquen bé, etc.
- Un cop localitzats els forats o les fuites, podeu avisar l'encarregat de manteniment que els tapi, o fer-ho vosaltres amb la seva ajuda. Amb aquest simple gest, es pot estalviar prop del 30 % de l'energia utilitzada en calefacció o aire condicionat.
3. AUTOCONSUM I ENERGIES RENOVABLES
El sol i el vent proporcionen energia neta, ecològica, gratuïta i, sobretot, inesgotable. Per cada kW d'energia elèctrica produïda amb panells solars o aerogeneradors s'estalvien 800 kg d'emissions de diòxid de carboni a l'any.
Generar energia en forma d'autoconsum, gairebé sense malmetre l'entorn i reduint les emissions contaminants, és un altre factor a tenir en compte a l'hora de dissenyar una aula o una escola sostenibles.
- Instal·lant plaques solars fotovoltaiques, s'aconsegueix un mitjà autosuficient per produir l'electricitat necessària per a l'aula (pantalla, projector, etc.).
- L'ús dels col·lectors solars tèrmics pot servir per escalfar l'aigua dels lavabos, els vestidors o el menjador.
- L'energia eòlica és la que s'obté gràcies a la força que exerceix el vent sobre les pales d'un aerogenerador, que la transforma en energia elèctrica.
En optar per l'autoconsum generat per les energies renovables, s'aconseguirà, d'una banda, reduir l'ús de combustibles fòssils, l'emissió de gasos contaminants i la petjada ambiental i, de l'altra, es contribueix al desenvolupament sostenible.
Si vols seguir aprenent:

Imagineu algunes opcions d'energia renovable que es podrien instal·lar a l'escola.
- Contacteu amb institucions públiques com l'ajuntament per conèixer si hi ha alguna iniciativa d'aquest tipus o amb proveïdors de plaques solars o aerogeneradors per instal·lar-les al centre educatiu.
4. ECONOMIA CIRCULAR
L'economia circular és un model de producció i consum que implica compartir, reutilitzar, reparar, renovar i reciclar tot allò que utilitza, empra i gasta en el dia a dia, i també és aplicable a l'entorn escolar.
Una de les seves claus és allargar la vida útil dels materials escolars que cada família adquireix a l'inici del curs (llibretes, fulls, llapis i retoladors, etc.) i considerar els residus com a nous recursos perquè puguin incorporar-se altra vegada com a material per fer manualitats, exercicis, etc.
- Gestió de materials escolars: racionalitzar l'ús de productes com ara pupitres, cadires, bancs, pissarres, etc. allargant-ne la vida útil. Fomentar el reciclatge i l'aprofitament d'altres materials generats a l'escola per transformar-los en estris per a la classe, condicionats per a nous usos didàctics.
D'altra banda, no hem d'oblidar els residus que es generen a l'aula (paper, restes de llapis, etc.) i els residus orgànics generats en el moment de l'esbarjo o del menjador. Reciclar aquestes restes i convertir-les en adob per enriquir el sòl de l'hort escolar és un bon exemple de circularitat.
- Reciclant qualsevol objecte o material o donant nous usos i funcions d'ús dins de l'aula.
- Reutilitzant envasos com ara pots de vidre o caixes de fruita, per a manualitats, projectes, maquetes, o simplement com a recipients.
- Reciclant els residus orgànics per fer compost s'obté un fertilitzant natural que aporta a les plantes els nutrients que necessiten.
Es calcula que, el 2050, es podria necessitar l'equivalent a gairebé tres planetes per proporcionar els recursos naturals necessaris per mantenir els estils de vida actuals.
Si vols seguir aprenent:
- 6a edició d'Hazlo Verde. De residus a recursos (materials didàctics)
- Coneix els cinc conceptes de l'economia circular (article)
- Economia circular (article i vídeo)
- Cómo compostar (vídeo)

Penseu en la quantitat de materials que es fan servir diàriament (quaderns, llapis, material escolar, etc.) amb la despesa que impliquen i imagineu com es podrien aprofitar per gastar menys o bé com es poden < b>reciclar els residus de l'escola (punt net, compostador, contenidors de colors).
Què podríem fer per promoure una economia circular?
- Seleccioneu diversos materials escolars, objectes i altres materials que passaran a ser residus, com ara tapes de quaderns, retoladors buits, caixes de cartró, etc.
- Situeu-vos formant un gran cercle i aneu passant l'objecte o material, de manera que vagi rotant de mà en mà.
- Segons us arribi l'objecte o el material, teniu 20 segons per donar-li un nou ús. D'aquesta manera, n'estareu allargant la vida útil i seguireu els passos d'una economia circular, reutilitzant i reciclant.
5. SALUT I MEDI AMBIENT: GESTIÓ DE RESIDUS, CONSUM RESPONSABLE
La temperatura ambient, l'entorn o l'interior de les aules tenen una gran implicació en el benestar i la salut dels escolars, ja que repercuteixen en la concentració i la predisposició a l'estudi, raó per la qual hi ha una relació entre rendiment escolar i confort de l'aula.
- Ventilació: renovar l'aire periòdicament per assegurar una qualitat de l'aire, amb ventilació creuada.
- Climatització interior: mantenir una temperatura ambient constant.
- Il·luminació natural: tant per evitar el consum d'energia elèctrica com per protegir la salut ocular dels escolars.
- Vegetació: tant a l'interior com a l'exterior de l'aula, o de l'escola. Al pati, per exemple, les plantes permeten reduir els efectes de la contaminació de l'ambient i els sorolls, a banda que també contribueixen a un confort més gran en l'apartat climàtic i tèrmic.
Si vols seguir aprenent:
- 4a edició d'Hazlo Verde. Missió #PlasticFree (materials didàctics)
- Modelo de transmisión en un aula ventilada vs. aula sin ventilación (vídeo)
Articles sobre rendiment acadèmic i clima de l'aula:
- Article de la BBC
- Article d'Editorial Maestros
- Medi ambient i salut (web Agència Europea Mediambiental)

Penseu com podríeu fomentar el reciclatge a l'escola.
Què podríem fer per promoure la gestió de residus?
A la nostra aula, ajudem a reaprofitar els materials escolars.
- Plantegeu a la comunitat educativa la possibilitat de muntar un mercat de bescanvi de material escolar.
- Reuniu els llibres de text o de lectura, el material de manualitats, etc. de l'alumnat.
- Organitzeu el mercat de manera periòdica al pati durant l'estona d'esbarjo per fomentar l'intercanvi d'objectes i altres materials, i així n'allargareu el cicle de vida.